Håndmaleriets opbygning.




Her en guide til den måde jeg synes det er nemmest at opbygge håndmalede kagedekorationer, og lidt fif til hvordan man kan gøre malerierne endnu mere spændende.


Billedet ovenfor skal jeg lave en bas-relief forgrund for at give en 3D effekt. Baggrunden bliver udelukkende spiselig farve malet på. Ville jeg have givet ex. træer/ træstamme mere tekstur, kan man inden man maler komme noget royal icing på og tvære det lidt ud med en finger/ spatel - igen for at give en 3D effekt.




Grundregler: Der er ikke brug for mange grundregler - dog skal forgrunden altid være mørkest i farven, og skyggerne skal svare til belysning fra 1 retning.


Forgrunden skal males først, dog kan man i visse tilfælde starte med en meget lys baggrund, hvis det foranliggende er meget mørkt i farven.




Nedenfor en trin-for-trin guide


Skal man sidde og nørkle i lang tid med sit maleri, kan kager (især med fyld) ikke tåle at stå fremme i vekslende temperature. Tag derfor et stykke bagepapir og tegn et omrids med en sprittus.



Brug din bagepapirs-skabelon til at skærer et stykke fondant i samme størrelse. Husk at noterer hvad der er op og ned, hvis det som her er en skæv kage. Kom godt med tylose i din fondant (her er anvendt Wilton fondant, der er min absolutte favorit pga produktets stabilitet og brede anvendelsesmulighed), og lad din male-fondant-plade tørre i nogle timer. Her har jeg lagt min ovenpå en latex bage-plade som jeg lige har kørt en maizena duster over.


Her er min skitse lavet på papir. Jeg har ikke målt op, men dette er også blot for at lave en brainstorm omkring hvad jeg vil male. Som i kan se kom jeg på fuglen i sidste øjeblik, så den er malet udenfor cirklen - for at teste størrelse og placering.


Et lille tip er at anvende tallerkener til at blande pulver-farver med alkohol. Fordelen ved at bruge tallerkener er at du får en "palet"-virkning, hvor du let kan blande og tone dine farver, samt plads til at lave et pensel strøg til at teste om det er den rigtige nuance som du har bllandet.


Så er det bare at gå igang.




Her er forgrunden malet, i mørke skarpe farver med klare afgrænsninger.



Mal baggrunden. På øverste færdige billede er der også malet træer, hvor jeg har valgt at træstammen skal males i sort i baggrunden, for at vise at disse træer står langt væk. Jeg kan desværre ikke tilføje billede her, da alle ny-tilføjede billeder ender i toppen...må lige sætte mig mere ind i blogger-billede-funktioner, men i hvert fald: øverste billede er det færdige resultat.


Nu gælder det blot om at det spiselige maleri skal tørre, så man kan komme videre med næste skridt - i mit tilfælde bas-relieffet.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Modellerings chokolade

Opskrift: Flødeboller med vaffelbund

Icing Cornet/ kræmmerhus tutorial