Scherfig: fra maleri til kage


Jeg fik et ønske om at Elias's dåbskage skulle være et tema over et af Hans Scherfigs billeder som hænger over hans vugge. Jeg synes det var en rigtig sød ide, og den perfekte ide til Elias - men også en hurdle at gå i gang med et projekt at så anerkendt en kunstner, som havde sin helt egen og meget genkendelige stil. Uanset hvad man gør, bliver det næppe som originalen. Men intet vover - intet vinder, og af al modgang lærer man fremgang :S

Pyha, når fondanten først er på, så er der jo ikke alverdens tid til at dekorere. Så frem med IKEA drejepladen, og så ellers på med farverne, mens jeg var dækket ind i flere trøjer for ikke at fryse. Brrr...

Derefter tog jeg et stykke bagepapir, og afmålte hvor meget plads jeg havde til at lave elefanter. Elefanterne er lavet med bas-relief teknik, hvilket gjorde det meget nemmere at styre konturene på elefanterne i forhold til at danne det af en klump fondant. Til bladene anvendte jeg blot 3 forskellige udstikkere, og håndmålede ovenpå.

Det blev en chokoladekage med blåbær mousse, choko-mokka creme og passionsfrugt-IMBC.

Jeg måtte lige researche lidt da jeg ærligt må erkende at Scherfigs navn og billeder havde jeg set, men selve personen bag kendte jeg ikke det store til.

Ultra(!)-resumé om Hans Scherfig til de interesserede:
Levede 8 april 1905- 28 januar 1979. Født af en ugift pige, som senere giftede sig med hans biologiske Far. Faderen var direktør for et stort trykkerig. Barndomshjemmet var præget af konservative ideer. Hans Bedstefar var bagermester i Nørregade og skal man stole på rygtet er det ham man synger om i "der bor en bager på Nørregade"...
Han påbegyndte i sit tidlige voksenliv en uddannelse i zoologi og dansk på Københavns Universitet. Hans levevej endte dog som forfatter og kunstner;
Scherfig skrev flere skønlitterere romaner, hvoraf en af de bedst kendte er "Det forsømte Foraar" fra 1940.
I hans kunst, hvor han tegnede og malede, arbejdede han især med kubiske former og blev blandt andet kendt for hans urskovsmotiver, hvoraf mange kender hans tapir og elefant malerier.
Han er begravet under "Skilpadden" (navnløs) på Assistentens Kirkegård.

Kommentarer

  1. Så får du min første kommentar søde Lise ;)

    Hold nu k... hvor er den flot den kage! Du er bare så sindsyg dygtig.

    SvarSlet
  2. Er du vimmer den er bare blevet genial flot! :D Det ser helt vildt godt ud og det der bas-relief teknik må jeg da så meget have lært! Det er jo helt vildt sejt! :D Håber bestemt at modtagerne blev glade!

    SvarSlet
  3. Hold nu fast den er flot!!!
    Er dybt imponeret.
    Hvordan fungerer det der bas-relief?

    SvarSlet
  4. Nej hvor er den flot Lise! Og rigtig sjovt at omsætte Scherfig til en kage :-)

    SvarSlet
  5. Kære Alle
    Tusind tak for jeres kommentarer:) De blev rigtig glade for kagen, den blev heldigvis som de havde ønsket sig:)
    Bas-relief: man lærer at se "under overfladen" og bygger figurerne op inden man "overtrækker" med et tyndt lag fondant.
    Rigtig god dag til jer alle!!

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Modellerings chokolade

Opskrift: Flødeboller med vaffelbund

Icing Cornet/ kræmmerhus tutorial