Kage overtræk - et lille tip.


Jeg har længe ledt efter et godt produkt til at overtrække kager med da jeg ikke selv kan lide at spise fondant... og jeg har smagt rigtig mange slags hvis ikke alle i tidens løb. Tror alle vi kagedekoratører har oplevet at gæster høfligt efterlader fondant tilbage på tallerkenen - for selvom den er meget smuk og god til det visuelle, så er det ikke noget mange har lyst til at spise - langt fra.

Da jeg skulle lave bryllupskage til min gode veninde havde hun også et specifikt ønske om at den blev overtrukket med marcipan, da hun synes det er pinligt når fondant bliver skrabet af kager til de fester hun havde været til... så nu måtte jeg ud af min comfort-zone og prøve at overtrække med marcipan.

Jeg blev glædeligt overrasket over Zeelandia Marcipan, købt hos Deleukste Taarten Shop (klik på link for at komme til produktsiden). Den er nem at arbejde med, har en fin ensartet konsistens, og så var den meget stabil i sommervarmen - jeg var ellers meget spændt på om den ville "svede" ligesom fondant har tendens til, men det gjorde den ikke.

Nu har jeg brugt zeelandia marcipanen et par gange, og er absolut vild med den fordi den er nem at anvende, gæsterne spiser rub og stup og derudover så sveder den ikke i sommervarmen. Så derfor ville jeg lige dele dette lille tip med jer.

Jeg vil anbefale at man køber et underlag til at rulle marcipan og fondant ud med så det ikke sætter sig fast på bordoverfladen.

Billede udlånt med tilladelse fra Deleukste Taarten Shop.

Kommentarer

  1. Tak for tippet! Det må prøves!

    SvarSlet
  2. Hvordan med figurer osv. laver du stadig det i fondanten?

    SvarSlet
  3. Jeg har jo ellers været meget fast bruger af fondant til alt, men fra nu af bliver alt overtræk (undtaget til konkurrence/flamingo kager) overtrukket i marcipan - har kigget på deleukstetaartenshop.nl og de har jo marcipan i alle farver. I næste måned skal jeg prøve deres hvide marcipan.
    I fremtiden planlægger jeg at alt "broderi"/ laze moulds som skal på siden af kagen, skal være i marcipan også.
    Pynten laver jeg stadig i fondant hvis det skal være "præcisions" modellering (figurer, blomster mm) - men til tærter mm bruger jeg modellerings chokolade eller marcipan.
    Fordelen ved fondant er også den at stiller du den på noget kagepap (ex. cake topperen) så kan ex brudepar gemme den hvis de har ønske om det.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Modellerings chokolade

Opskrift: Flødeboller med vaffelbund

Icing Cornet/ kræmmerhus tutorial